tirsdag den 24. februar 2009

En rikule skal hules ud

Hej alle

Hvad er en rikule? Jo - det er en "svampegevækst" der gror på birketræer. Rikulen, der oprindelig er et samisk navn, bliver meget hård, idet fibrene i træet går på kryds og tværs. Derfor giver det også et meget flot spil i træet, hvis man udhuler det og laver enten en skål eller en kop. Jeg har set flere lækre eksempler på den samiske kunstart og de er virkelig flotte, så nu vil jeg prøve selv.


Anders med sin rikule på altanen foran lejligheden. Afbarkningen er stort set færdig.

Jeg var så heldig at finde en ganske stor rikule forleden dag på et birketræ langt oppe i løssneen på et højt fjeld. Efter en hård opstigning (jeg havde spottet rikulen i mit digitale kamera på max. zoom) blev det til en endnu hårdere afhugning med det (dårlige) værktøj jeg havde medbragt til formålet. Rikulen nærmest foldede sig omkring moder-træet hvilket gør det vanskeligt at bruge en fukssvans. Men efter et par times slid, forfrosne og forblødte hænder, faldt den store rikule til sidst ned i den bløde sne under træet. Herligt. Nu venter der så cirka et halvt års arbejde med snitning, hugning, udstemning, tørring, indfarving, pudsning foran pejsen. Jeg glæder mig til at komme igang med arbejdet.

Følg evt. med i det videre arbejde her på bloggen.

/anders
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Send en kommentar